Christian von Leck Østergaard

Vinter -ventetid.

sail awayPosted by leck.dk Sun, February 12, 2012 20:53:56
Så kom invitationen til det (måske) første internationale træf for Kings Cruiser 33.
Træffet afholdes i Assens d. 10 - 12 aug. 2012. Det skal blive sjovt at møde andre med denne skønne bådtype.
Efter sommerferien 2011 fik jeg konstateret testikkeskræft, og blev opereret med det samme. Scanninger viste at det var gået i en lymfekirtel i maven. Det krævede kemoterapi, men inden jeg skulle i denne sejlede jeg en lang solo tur, for jeg anede nok at der ikke blev sejlet på kemo.
Jeg havde et havnekort fra Bogense lystbådehavn, og en super vejrudsigt, så jeg lagde fra land ved 22.00 tiden og sejlede en skøn natsejlads øst om Tunø og Endelave til Bogense. En jævn vestlig vind, skyfrit med mange stjerneskud, en virkelig fin tur.
Efter lidt søvn fik jeg afleveret kortet, spist og rigget båden til en lens sejlads, vinden var nu i syd og svagt øgende. Jeg sejlede nu vest om øerne hjem mod Kaløvig.
Det varede ikke længe før vinden lå på 10sm, og med storsejlet til styrbord og genuaen med spilerbommen til bagbord gik båden mellem 8 og 10 knob.
I nogle få minutter kan man surfe hurtigere end bølgerne i den øgende vind og det gav en fart på 14 -18 knob. Ren rollercoaster.

Det skulle dog vise sig at søen rejste sig lige rigeligt, autopiloten kunne ikke følge med og på et tidspunkt ville jeg bjærge genuaen men spiler faldet kørte med ind i rulleforsejlet. Medens jeg kæmpede med rullen kom jeg for langt mod øst og så kom bommen.
Vinden lå nu på 14sm og med fuld sejlføring svinger bommen rundt, trækker løgbommen op og fortsætter ind i vant og stag og brækker midt over.

Jeg har nu en genua det sidder fast, masten er pakket ind i storsejlet og en sø så høj som hustage. Jeg handlede rigtigt, forlod aldrig cockpittet, intet grej er vigtigere end et menneske, så i gang med motoren og for den de sidste to mil mod Kaløvig i regnvejr, selvfølgelig!

Jeg blev taget godt imod af et par der havde set min noget særprægede entre, og tusinde tak for hjælpen.

Det betyder så nye sejl til 2012 sæsonen, og et nyt storsejl er bestilt, en anden bom er købt brugt og rettet til, og så har jeg købt en rigtig fin brugt genua.

I den nye bom er der to hurtig reb (ingen i den gamle), så nu kan sejlmængden hurtigt reduceres, når vinden øger. Jeg kan næsten ikke vente...

1000 mil senere

sail awayPosted by leck.dk Wed, October 05, 2011 08:33:49
Ja så er det ved at være slut med at sejle for i år. Det har været super godt at have båden , både til sejlads og afslapning.
1000 mil (1800 km) er det blevet til, langt de fleste var alene. 16 onsdags sejladser med et fast korps af gode gaster. Vi ender på en femte plads i klassen for store både uden spiler.
I weekenden (1-2 oktober 2011) havde vi en fin tur til Samsø. Det var egentligt meningen at vi ville sejle til Tunø, men et højtryk gjorde vejret så godt at vi ikke var de eneste der havde fået den ide, så vi fortsatte til Mårup Havn på Samsø.

De gode gaster Peter og Jesper havde inviteret mig med på en i forvejen aftalt tur, med fruer. Da der ikke kunne findes enighed i vores lille familie, tog jeg af sted alene i vores båd.
Turen til Samsø foregik mest for motor i det skønneste solskin og 23 grader. Det var en skøn aften med dejlig mad, masser af røverhistorier og rødvin. Lone og Jesper sov i telt på stranden og det var helt utroligt at opleve en så dejlig sommeraften i oktober.
Søndag gik turen så hjemad i en en jævn vind med spiler det meste af vejen.

Sejlads

sail awayPosted by leck.dk Fri, April 08, 2011 12:57:18
Så blev det endelig d. 1. April, dagen hvor jeg for alvor skulle ud at sejle i vores første båd. Der er temmelig langt hjem fra Aalborg, fjorparken marina, til Kaløvig. Så jeg havde to af mine gamle sejl- venner med.
Vi mødtes i toget, Bo var steget på i Fredericia og Søren og jeg stod på i Skanderborg. Da vi ankom til Aalborg ventede Jan Lemvig, en anden "gammel" skoleven, han kørte os til marinaen, vi havde lidt travlt for vi skulle ud under de to broer inden kl. 14.00. Det nåede vi i fin stil.
Det var højt solskin og vinden i ryggen, vi sejlede ud på Limfjorden for motor. I Hals lagde vi til for at købe ind, da jeg havde undervurderet forbruget af øl.
På den anden side af Hals Bare rev satte vi sejl og kursen blev lagt mod Grenå.

Da vinden drejede mere og mere i syd blev det svært at nu Grenå, så vi bestemte os for at gå til Øster Hurup for at overnatte. Det sidste stykke mod havnen gik vi for motor og i selve indsejlingen gik vi på en sandbanke, men vi kom dog hurtigt fri igen.

Næste morgen stod vi tideligt op for at komme afsted i god tid. Vind var der ikke meget af og sigtbarheden var ikke for god. Som dagen skred frem lagde vinden sig helt og tågen blev tættere. Jeg har aldrig sejlet med kortplotter før og på et tidspunkt efter Hals sejlede vi ud af kortet, hvilket betød at vanddybder, bøjer og havne forsvandt. Et par gange syntes vi at vi hørte tågehorn, men kunne ikke bestemme hvor det kom fra. Via potionen fra GPSen kunne vi se på papirkortet at vi var tæt på Grenå trafik havn, men kunne intet se. Vi besluttede at søge nødhavn i Grenå lystbådehavn, der ligger lidt syd for trafik havnen.
pludseligt duggede en kompasafmærkning op og lidt efter en til. De kunne lede os mod indsejlingen, og lidt efter kom molen til syne. Midt i indsejlingen stod vi på grund som i Øster Hurup, men var også denne gang hurtigt fri igen.

Det var så tåget at man knapt kunne se den næste bro i havnen, så vi besluttede at ligge til for nu, spise til aften og afvente vejret. Søren besluttede at tage toget hjem, og da vejret ikke blev bedre besluttede vi at gå på puden for at stå op igen kl. 03.00.
Det var stjerneklart med svag til jævn vind fra syd da vi sejlede ud gennem sandbanken i indsejlingen. For motor gik det nu der ned af. Kortplotteren havde jeg nu fået styr på og det var blevet lyst, vi var klar til at komme ned i det trafikerede område syd for Helgenæs. Men det var ikke meget trafik vi kunne se, vi hørte blot over VHF-radioen at der afgik færge fra Aarhus. sigtbarheden var ca. 2 sømil.
Kort før kl. 11.00 anløb vi Kaløvig for første gang.

Medhjælper-fest

sail awayPosted by leck.dk Sun, January 23, 2011 00:18:46
Så var vi i Brædstrup for at spille til medhjælper-fest for medhjælperene til Brædstrup Rock.
Vi skulle på kl. 16.00 med et kopiorkester der spiller Status Quo.

Jeg tænkte: Det bliver et helvede i fulde unge, der for øvrigt ikke gider at hører Status Quo.

Vi stiller op, laver en god lydprøve, vi skal spille i en kvart håndboldhal med troldtex på loftet, altså et rimelig lyddæmpet lokale med parketgulv.

Men da gæsterne så ankommer, er de pæne mennesker 40+.
Vi spiser i et tilstødene lokale men mad fra samme buffet. De griner og hygger sig, drikker øl og rødvin som dannede folk.

Vi spiller (musikerne, jeg er lydmanden og spiller ikke) en time for dem og de er vilde med det, flere danser.
Under koncerten oplever jeg noget mærkeligt; en mand kommer hen til mig og spørger om der ikke er diskant i lydanlæget? Og jeg havde sådan passet på at det hele ikke druknede i bækner og skarbe guitar soli.
Nuvel jeg hævede lydnivouet 3-4 db, og gav guitarene det de kunne trække. Ældre mennesker skal ikke ha specialbehandling, jeg passede jo bare på det ikke blev for højt.

Er det ikke dejligt at alle mine fordomme ikke holdt stik.